zobacz menu zamknij menu

Aktualności

Kontakt dla mediów:
aleksandra.s@asmgroup.pl

O 8,34% w skali roku wzrosła średnia cena koszyka zakupowego

W grudniu 2024 roku ceny artykułów codziennego użytku ponownie poszły w górę. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA średnia cena koszyka zakupowego wyniosła więcej niż 300 zł. Dodatkowo w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów były wyższe niż przed miesiącem a w ujęciu rocznym średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 8,34%. Po najtańsze zakupy należało wybrać się do sklepów typu Cash & Carry. Podwyżki objęły wszystkie kategorie produktów, wciąż najbardziej drożeją napoje (24,29%). Auchan, Biedronka, Makro Cash & Carry to pierwsza trójka najtańszych sieci handlowych w Polsce. Stawkę zamyka POLOmarket z koszykiem o wartości 330,34 zł.

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 4,7%, natomiast w porównaniu z poprzednim miesiącem poziom cen pozostał na niemal niezmienionym poziomie. W całym 2024 roku średni wzrost cen wyniósł 3,6 % w stosunku do 2023 roku.

9 na 13 koszyków o wartości powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 3,96 zł czyli 1,32% i wyniosła 303,54 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w listopadzie ub. r. Dodatkowo w dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (8,70%), natomiast największy spadek w sklepach Netto (7,54%).W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano ponownie w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w grudniu 2024 r. była wyższa aż o 76,06 zł niż w 2023 r., tj. o 32,26%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 3 sklepach, były to: Makro Cash & Carry (5,62%), Netto (2,57 %) i Selgros Cash & Carry (1,02%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,34% z 280,16 zł w grudniu 2023 r. do 303,54 zł w grudniu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 223,37 zł (więcej o 14,40 zł niż w listopadzie ub. r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 366,57 zł (mniej o 2,10 zł niż w listopadzie ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2024 r. wyniosła 143,20 zł i jest ona o 16,50 zł niższa niż w listopadzie ub. r. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w grudniu 2024 r. była wyższa o 23,63% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2024 r. droższy o 0,73% niż w 2023 r.

- Nasze cyklicznie przeprowadzane badanie, pozwala zrozumieć nie tylko aktualne trendy, ale i przewidywać dalsze zmiany na dynamicznie ewoluującym rynku. Najnowszy raport ASM SFA jednoznacznie wskazuje, że polski rynek FMCG w 2024 roku charakteryzował się dalszą presją inflacyjną, szczególnie w takiej kategorii, jak napoje, których ceny wzrosły aż o 24,29% rok do roku. Chociaż nie zmienił się lider niskich cen, to znaczące różnice cen między kanałami sprzedaży – z dark store na czele jako najdroższym rozwiązaniem – ujawniają rosnące zróżnicowanie w kosztach dostępu do tych samych produktów.

Analitycy ASM SFA ustalili, że cena koszyka zakupowego wzrosła w skali roku w 10 na 13 analizowanych sieci. Różnica między koszykiem minimalnym i maksymalnym osiągnęła poziom 143,20 zł. W praktyce oznacza to, że decyzje konsumentów dotyczące miejsca i kanału zakupów mają coraz większe znaczenie dla domowego budżetu. Dane te sygnalizują wyraźne wyzwania dla rynku, który w obliczu wahań cenowych będzie musiał jeszcze bardziej precyzyjnie dostosowywać swoją ofertę, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Personalizowane akcje promocyjne i aktywne działania sieci we własnych aplikacjach zakupowych to tylko jeden ze sposobów na zwrócenie uwagi klientów – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Auchan liderem najniższych cen, najdroższy POLOmarket

Z grudniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen ponownie zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 258,64 zł. To wzrost o 11,08 zł, czyli o 4,48 % więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r. należący przed miesiącem również do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 7,03 zł (Biedronka) i 27,13 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w grudniu 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,34 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry - 285,91 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 368,01 zł. Natomiast najtańsze zakupy (303,54 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.

Wszystkie kategorie produktowe ze wzrostem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w grudniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 10 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo, produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki. W największym stopniu zdrożały ponownie napoje. W grudniu ub. r. wzrost ten wyniósł 24,29% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii dodatki (w grudniu 2024 r. drożej o 2,11 %).

W grudniu ub. r. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 21 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 9 produktami z najniższymi cenami a następnie: Selgros Cash & Carry (5 produktów), Makro Cash & Carry (3 produkty), Intermarché (2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: Dino, Kaufland i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (20) można było w grudniu ub. r. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy: Intermarché (11 produktów), POLOmarket (10 produktów), Aldi i Kaufland (po 7 produktów). Następnie E.Leclerc (5 produktów) Dino i Lidl (po 4 produkty), Carrefour (2 produkty). W sklepach Biedronka, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:


Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM SFA sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM SFA sp. z o.o.