zobacz menu zamknij menu

Aktualności

Kontakt dla mediów:
aleksandra.s@asmgroup.pl

Tylko dwie sieci handlowe z koszykami zakupowymi o wartości poniżej 300 zł

Marzec przyniósł stabilizację cen podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 314,83 zł i utrzymała się na poziomie z lutego br. W ośmiu z analizowanych sieci ceny spadły, a w pięciu wzrosły. Zaledwie dwie sieci oferowały koszyki o średniej wartości poniżej 300 zł. Auchan utrzymał się na czołowej pozycji jako lider najtańszych zakupów, podczas gdy Netto osiągnęło najwyższe ceny w marcu. Wśród kanałów sprzedaży, najniższe ceny oferowały sieci hybrydowe, a najwyższe dark store.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4,9% a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,2%.

Stabilizacja cen w sieciach handlowych

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku pozostała na podobnym poziomie co w lutym 2025 r. i wyniosła 314,83 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w lutym br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Dino (4,77%), natomiast największy wzrost w sklepach Biedronka (4,87%). Dodatkowo tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 228,28 zł (mniej o 0,12 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 385,46 zł (mniej o 8,14 zł niż w lutym br.) Różnica między najtańszym,
a najdroższym koszykiem w marcu 2025 r. wyniosła 157,18 zł i jest ona o 8,02 zł niższa niż w lutym br.

- Po miesiącach dynamicznych zmian cen, marzec 2025 przyniósł długo wyczekiwaną stabilizację na rynku detalicznym. Utrzymanie średniej wartości koszyka zakupowego poniżej 315 zł jest wyraźnym sygnałem, że sieci handlowe intensyfikują walkę o klienta – nie tylko poprzez szeroko zakrojone akcje promocyjne, ale również poprzez bardziej agresywną politykę cenową. Jednocześnie nadal obserwujemy znaczną rozpiętość cenową pomiędzy najtańszymi a najdroższymi sklepami – różnica sięgająca aż 157 zł podkreśla, jak istotne są dziś świadome i racjonalne decyzje zakupowe konsumentów. W obecnych warunkach makroekonomicznych przestrzeń do wzrostu wydatków konsumpcyjnych pozostaje ograniczona. Wobec utrzymującej się inflacji i ograniczonej dynamiki realnych dochodów, konsumenci są coraz bardziej selektywni i racjonalni w podejmowaniu decyzji zakupowych. To sieci handlowe muszą dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się oczekiwań i możliwości finansowych Polaków, kładąc nacisk na konkurencyjność cenową i atrakcyjność promocji – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Auchan wciąż liderem oszczędnych zakupów, najdroższe Netto

Z marcowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen utrzymał się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 274,11 zł. To spadek o 2,88 zł, czyli o 1,04% mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,42 zł (Makro Cash & Carry) i 34,52 zł (Carrefour). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 339,40 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 304,74 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 360,92 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,15 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Najmocniej zdrożała kawa, potaniały pomidory i makaron

Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry (95%), Carrefour (91%), Makro Cash & Carry (91%) i Kaufland (90%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (65%). Oznacza to, że produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Carrefour, a trudniej było znaleźć je w Dino.

Badanie ASM SFA wykazało, że w marcu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożała kawa (8,36%) oraz płyn do WC (4,51%). Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów (5,40%) i makaronu (4,43%).

Koszyk zakupowy a szczególne grupy kupujących

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA znalazła się również analiza koszyków zakupowych przeznaczonych dla konsumentów na różnych etapach ich życia. Sprawdzono jak zestaw podstawowych produktów niezbędnych do codziennego funkcjonowania różni się w przypadku konsumentów znajdujących się w trzech głównych fazach życia (młodzi bez dzieci, rodziny, puste gniazda). Dzięki badaniu udało się wytypować 5 koszyków artykułów spożywczych dla różnych grup społeczno – demograficznych (młodzi bez dzieci, młode rodziny, młode puste gniazda, starsze rodziny oraz starsze puste gniazda). Każdy z koszyków zawiera 15 produktów spożywczych istotnych dla każdej grupy kupującej. Dodatkowo wyselekcjonowano koszyk dla dzieci zawierający artykuły spożywcze, które konsumenci starają się posiadać w domu ze względu na dzieci oraz koszyk chemia domowa i kosmetyki, czyli zestaw 10 podstawowych artykułów z tej kategorii, które są kupowane regularnie.


Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się̨ najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM SFA Sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM SFA Sp. z o.o.